prefaceFirst

Blocul acesta este pentru ca sa nu fie loc liber in preface first si ca sa poate fi pozitionat meniul navigation

Evenimente

Adresa instituţiei

MD-2004 Chişinău

Str. Mitropolit Dosoftei 99 
Tel. (+373 22) 20-16-01
Fax. (+373 22) 23-52-93
E-mail: dgetsmun@gmail.com 

You are here

Error message

Notice: Undefined offset: 1 in counter_get_browser() (line 70 of /var/www/vhosts/hotelolsi.md/chisinauedu.md/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).

Educaţia în vizorul societății prin optica presei

03/05/2018

Scopul mesei rotunde este stabilirea unei corelații eficiente dintre școală și mass-media pentru promovarea imaginii educației, dar și asigurarea accesului la informație. În cadrul discuțiilor s-a urmărit promovarea oportunităţilor în realizarea unui dialog constructiv, real, întru soluţionarea problemelor legate de  relația între școală și mass-media, instituţiile statului şi societatea civilă pentru a sprijini realizarea unei educaţii de calitate și transparente.

Deși la eveniment au fost invitați reprezentanții mai multor surse media, la discuția cu directorii de școli și grădinițe a venit doar un singur jurnalist și o studentă de la o facultate în domeniul comunicării. 

Activitățile mesei rotunde au fost moderate de Elena VOROTNEAC, șef secție Informare și relații cu Comunitatea, DGETS, și Pavel CERBUȘCĂ, director adjunct al Liceului Academiei de Științe.

Viorica NEGREI,  șef interimar al DGETS, a abordat problema transparenței și redarea informațiilor rupte din context, ceea ce induc în eroare opinia publică. O altă problemă la care s-a referit  șeful interimar al DGETS este funcționalitatea rețelelor de socializare și modalitățile de promovare a bunelor practici în contextul anumitor pași strategici. Or, de multe ori intenția de promovare poate avea drept efect de „imagine proastă” în cazul în care informațiile nu sunt redate după anumite cerințe.

Prezentă la eveniment, Lucia CACIUC-ROȘIORU, reprezentantul Primăriei, a vorbit despre situațiile ce pot interveni în  relația școlii cu mass-media în contextul sistemului educațional contemporan, situației socio-economice și apartenențelor politice a surselor media.

Pentru a avea o viziune clară despre cum este văzută școala prin prisma presei, moderatorii au prezentat o statistică realizată de angajații secției IRC. În această statistă s-a făcut referință la 5 surse media: un portal de știri pentru adolescenți, o agenție de presă și trei televiziuni cu cele mai multe vizualizări.

S-a ajuns la următoarele concluzii:

•         Deși știrile pozitive sunt dominante, ele reflectă mai mult informații despre politicile naționale educaționale, granturi, investiții, acțiunile ministrului Educației.

•         Sunt mai puține știri despre personalități, copii dotați, meritele unor manageri/ cadre didactice, exemple frumoase  de colaborare dintre părinți și instituții, activități extrașcolare etc.

•         Știrile negative reflectă, în mare parte, problema alimentației în grădinițe și corupția din sistem, creându-se impresia că domeniul alimentației ar fi prioritatea nr. 1 în educație. Fără îndoială, alimentația este o prioritate. Dar, problema e că  se acordă mai puțin spațiu pentru știrile despre obiectivele principale ale  instituțiilor de învățământ - de a educa și de a forma personalitatea copilului.

Prin urmare, avem următorul impact:

•         Societatea își formează o atitudine negativă față de cadrele didactice și lucrătorii din sistem;

•         Se creează situații de a pune în opoziție școala și societatea, neglijându-se obiectivul principal -  interesul copilului.

•         Imaginea cadrului didactic (creatorul, intelectualul) are de suferit. Din cauza abundenței de știri negative (”picătura chinezească”), cadrul didactic/ școala apare ca o himeră, dușman al copilului, iar copilul de azi, ascultând știrile și văzând apoi atitudinea părintelui (modelul și eroul), ia aceeași poziție. Prin urmare, se creează impresia că viața  școlară este divizată în două: cadre didactice – dușmanii copiilor, pe de o parte, iar pe de alta – părinții și copiii – victimele.

Natalia PÎSLARU, redactorul-șef al revistei pedagogice „Univers Pedagogic Pro” a propus directorilor, prezenți la discuții, să-și publice opiniile, tezele, informații interesante despre școală chiar în revista pe care o gestionează. În opinia redactorului-șef, o problemă cu care se confruntă reprezentanții mass-mediei este lipsa deschiderii pentru colaborare din partea unor directori, lipsa transparenței sau informațiile sunt redate evaziv, neclar, incomplet, jurnalistul fiind pus în situația de a citi printre rânduri anumite lucruri.

În acest context, moderatorii au pus la dispoziția participanților cadrul legal ce vizează colaborarea cu presa.

În cadrul mesei rotunde s-au abordat și alte subiecte: Identificarea posibilităţilor de integrare a mass-media/multimedia în educarea elevului; Conceperea unor modalităţi optime de valorificare a efectelor informativ-formative ale comunicării prin mass-media în perspectiva realizării obiectivelor educaţiei formale; Integrarea mass-media în activitățile didactice; Proiectarea unor activităţi de învăţare care să asigure educaţia pentru utilizarea raţională a mass-media de către elevi.

La activitățile practice, participanții și-au împărtășit experiența ce vizează mass-media școlară (radioul școlar, TV, site, pagină de socializare sau revistă din cadrul unei instituții de învățământ) și activitățile cadrului didactic de pregătire a elevilor de a analiza critic materialele din mass-media.

Grație participării la dialog a reprezentanților școlii și mass-media grupul de dialog își propune să surprindă principalele articulații ale relației dintre învățământ și sistemul mass-media, prin identificarea soluțiilor de promovare a educației de calitate în rândul societății.

La final de discuții, participanții au propus realizarea mai multor proiecte. Prin urmare, va fi constituit grupul de lucru care va găsi soluții pentru identificarea instrumentelor, resurselor umane și partenerilor în realizarea proiectelor menite să asigure transparența activității instituțiilor de învățământ și accesul la informații veridice. 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer